Наш ассоциированный член www.Bikinika.com.ua

Приельбруссі. Частина 4. Чегет, Адил-Су і Адир-Су

продовження замітки Приельбруссі. Частина 3. Ущелини Шхельди, Ирик і Азау продовження замітки   Приельбруссі

День десятий. Неділя 26 липня. Чегет.

Як відомо, туристична інфраструктура Приельбрусся починалася з освоєння галявини Чегет, прилеглих схилів з метою формування тут гірськолижного курорту. Тут з'явилася перша висококласний готель «Чегет» і поруч готель «Іткол». Ще в радянські часи вони стали візитними картками Приельбрусся. Тут ще на початку 60-х років були побудовані перші канатні дороги для гірськолижників, які в літні місяці використовувалися для підйому піших туристів на оглядові майданчики, звідки найкраще видно Ельбрус.

На десятий день перебування в Азау ми поїхали на рейсовому автобусі галявину Чегет, яка знаходиться в шести кілометрах від Азау нижче по перепаду висот на 200 метрів по Баксанській ущелині. Ми підійшли до нижньої станції канатно-крісельної дороги на гору Чегет. Тут цивілізація відчувається набагато виразніше, ніж на Азау - є магазини і базар. Тут же починається стара стежка на Чегет. Бажаючі можуть піднятися на гору пішки.

Ми ж скористалися двома канатки. Перша канатка довжиною 1600 метрів допомагає подолати за чверть години перепад висот 650 м до станції «Чегет-2».

Павло на канатці

На висоті 2750 метрів знаходиться знамените кафе «Ай» (по-Балкарська - «місяць»). Але ми відразу ж стали підніматися вище на другий канатці довжиною близько кілометра, яка за 10-15 хвилин підносить на висоту 3050 метрів до станції «Чегет-2».

Павло на Чегет

Ірина та Павло на Чегет

Звідси відкриваються кращі види на Ельбрус, якщо дозволяє погода. Нам пощастило, погода була прекрасна і обидві вершини Ельбрусу (Західна -5642 м і Східна - 5621 м) були видні у всій красі. Також прекрасно було видно Донгуз-Орун (4454 м) і Накратау (4277 м).

Павло грає в сніжки на Чегет на тлі Ельбрусу

Символічний знімок на тлі двох вершин Ельбрусу

Донгуз-Орун і льодовик «Сімка».

Внизу видно галявина Чегет

Ми попрямували гуляти по стежці. По дорозі милувалися заростями рододендронів та гірським озером Донгузорункёль.

Пора було повертатися назад. Але мене охопила ідея дійти до перевалу Донгуз-Орун, адже до нього залишалося зовсім небагато, а перепад висот між Чегет і перевалом всього 150 метрів. Ірина була проти, але я наполіг. Вони повернулися до канатці, а я практично бігом кинувся на перевал.

Не можу сказати точно про час, але за менш ніж годину я дістався до перевалу на висоті 3200 м. Доказом цього є два знімка. На першому - пам'ятні і меморіальні дошки, присвячені захисникам перевалу в 1941-42 рр. Німці були в Приельбруссі, але їх не пустили на перевал. На другому знімку - південний схил Головного Кавказького хребта. Там - Сванетія і Грузія.

На наступному фотознімку - вид на Великий і Малий Когутаі з перевалу Донгуз-Орун.

Страшно задоволений тим, що я вирішив поставлену перед собою задачу, дістався до перевалу і побачив на півдні Грузії, я поспішив до своїх на верхню канатну станцію Чегета. По дорозі я згадував свій похід через перевал Твібер за п'ять років перед цим. За складністю подолання перевал Донгуз-Орун не йде ні в яке порівняння з перевалом Твібер, навіть якщо уявити, що немає канатно-крісельної дороги.

Ірина зустріла з радістю моє благополучне повернення. А Павло - з образою, що я не взяв його з собою. Тепер, після повернення, я розумів, що дійсно шлях на перевал був нескладним і Павло теж міг би пройти його разом зі мною ...

День одинадцятий. Понеділок 27 липня. Адил-Су.

Відколовши від групи, такі походи ми організовували для себе самі. Про подальші два дні збереглося мало фотознімків. Це обумовлено тим, що зі мною були три слайдовскіе плівки по 36 кадрів. Це означало, що за всі шістнадцять днів подорожі я мав можливість 108 раз клацнути затвором фотоапарата «Зеніт-Е». Шість знімків в день! Перед тим як зробити знімок, треба було добре подумати. До одинадцятого дня подорожі у мене вже був перевитрата, а попереду чекала екскурсія на Ельбрус! Тому два дні я був на голодному фотоапаратним пайку.

Похід в ущелину Адил-Су почався в поїздки на рейсовому автобусі до селища Тегенеклі. Стежка в сторону ущелини відгалужується з Баксанського ущелини вправо. По ній ми вже ходили в ущелині Шхельди, тому дорога була знайома. Стежка йде по лівому березі Адил-Су через сосновий ліс повз альплагеря. Тут в цій ущелині є кілька альптаборів, в тому числі «Джантуган». Мій колега - професійний альпініст і «Сніговий барс» В'ячеслав Васильович Глухів пройшов Кавказ і розповідав нам про це. Свого часу він здійснював переходи саме звідси.

Ми зробили приємну прогулянку без напружених підйомів.

Ми вийшли до кордону лісу і помилувалися здалеку льодовиком Кашкаташ і підносяться над ним вершинами.

У готель в Азау повернулися до обіду.

День дванадцятий. Вівторок 28 липня. Адир-Су. (73, 100)

У цей день ми доїхали на автобусі до Верхнього Баксан (26 км). Тут вправо відгалужується ущелині Адир-Су.

День тринадцятий. Середа 29 липня.

Від цього дня не збереглося фотознімків. А це означає, що його, як-би, і не було ...

Тому напишу трохи про те, як було організовано харчування в готелі «Азау». Тим більше що на теперішній час це виглядає незвично в порівнянні з харчуванням в курортних готелях зарубіжжя. Харчування було чотириразовим. Тобто, до звичайних сніданку, обіду і вечері був доданий полуденок.

Ми втрьох займали столик на чотирьох. Він був сервірований приладами, але їжі, крім хліба, на ньому поки не було. До нас підходила офіціантка і приносила їжу, але не порційно, а в каструлях. Наприклад, на обід приносилася каструля супу, в якій був явно більше трьох порцій. Потім приносили каструлю картоплі і каструлю котлет, а також графин компоту. Тобто, годували на забій. За радянських часів це було дуже незвично!