Наш ассоциированный член www.Bikinika.com.ua

Маленькі чудеса Афона

Готувалися до відвідування Афона, святий Гори, земного спадку Божої Матері, ми задовго до поїздки. Перелопатили купу інформації в інтернеті, прочитали чудову книгу Олександра Дворкіна «Афонські розповіді», навіть написали на пошту паломницького центру Святої Гори в Салоніки, (правда відповіді ми так і не отримали). Знали, що потрібно отримувати діамонітіріон (дозвіл на відвідування Афона), зв'язатися з монастирями, в яких плануєш зупинитися. Всі знали, але нічого не зробили. Мали тільки щире бажання потрапити на Святу Землю! Вирішили, нехай буде так, як Господь дасть.
Про візит в паломницький центр в Салоніки по приїзду в Грецію я вже писав тут : Повторюватися не буду. І ось, після тижневого пляжного відпочинку на Халкідікі, 25 серпня о 7 ранку, взявши з собою в дорогу похідний сніданок, ми сіли в вірного нашого друга Грігоріус і попрямували з Сімандри в Уранополіс. Дорога лежала через невеликі міста Полігірос і Іеріссос, а так само через маленькі грецькі села, оливкові гаї і виноградники.

Сонечко тільки вставало і було зовсім не жарко. Менше ніж за дві години, без всяких пригод ми дісталися до портового міста Уранополіс. Життя на причалі вже щосили кипіла. Безліч невеликих вантажівок встали в чергу на паром, великий автобус привіз групу паломників, - все збиралися потрапити на єдиний регулярний паром, який відправляється з Уранополіса в Дафні о 9.45 ранку.
Часу до відправлення у нас залишалося зовсім небагато, не більше ніж 40 хвилин, тому ми відразу розшукали офіс, де видаються діамонітіріон. Ми пред'явили паспорти співробітнику офісу, ще зовсім не маючи певності в тому, що зможемо його отримати. Він строго подивився на нас, нагадав про заборони щодо зовнішнього вигляду, і видав заповітні документи. Сонечко тільки вставало і було зовсім не жарко

Ми припаркували Грігоріус на єдиному вільному клаптику землі біля дороги, - часу шукати спеціальну парковку, про яку я читав в інтернеті, вже не було, - і попрямували на паром.

При вході на паром спеціальний співробітник перевіряє діамонітіріон паломника, а так само його зовнішній вигляд. Я був в довгих, але все-таки шортах, - днем ​​в липні сорокаградусна спека - нормальне явище для Греції, - і мене відправили переодягатися в що знаходяться на причалі кабінки. Переодягнувшись, ми зайшли на паром і вибрали собі містечко на верхній палубі, щоб вражати видами поки ще невідомої для нас Святої Гори. Паломників на поромі завжди багато, практично всі місця на верхній палубі були зайняті.

Кого тут тільки не було, - серби, румуни, болгари, американці, греки, і звичайно ж наші співвітчизники. Поруч з нами на удачу присусідилась група паломників з чотирьох осіб на чолі з батюшкою.
І ось, нарешті, корабель відчалив від пристані і ми із завмиранням серця стали вдивлятися в берега таємничої і такої унікальної землі, слухаючи розповідями досить балакучого сусіда-батюшки. Від нього ми дізналися, що в 2014 році на Афоні трапилася страшна пожежа. Вогонь прийшов з боку Греції і знищив майже всі виноградники, розташовані в північній частині Афона. Спека і сильний вітер зводили нанівець всі зусилля пожежників і військових. Вогонь було охоплено моноксілах і російський скит Нова Фиваида, загинув один монах, який їхав по дорозі і потрапив у вогняну пастку. Всеразрушающая стихія загрожувала знищити Хиландар і Зограф. Тоді радою ігуменів монастирів було прийнято рішення йти назустріч один одному хресним ходом з чудотворною іконою Божої Матері. І ось, коли вони зустрілися, небо розвезли і полив сильний дощ, який і загасив пожежу! До речі, дивним чином корпус скиту Фиваида залишився незайманий вогнем.
Сліди бушував пожежі було видно навіть через чотири роки, обгорілі місця виглядали сірими через бідність знову возраждющейся рослинності.
Перша зупинка порома - пристань сербського монастиря Хіландар.

З корабля вийшла велика група паломників. Далі монастирі Дохіар і Ксенофонт.

І ось уже все ближче і ближче наша мета - монастир святого великомученика і цілителя Пантелеймона або як його ще називають Русcік.

На причалі паломників зустрічає чернець, який проводив нас до архондарик - монастирського готелю. У Русcіке це велике шестиповерховий будинок ще дореволюційної споруди з широкими коридорами і крученими чавунними поручнями. На дверях архондарик висів напис, що паломники не приймаються в зв'язку зі святкуванням Панігіра до 9 серпня. Не дивлячись на це, нас все ж розмістили в коридорах готельного корпусу.
Почастувавшись пропонованим гостям по афонской традиції узо і лукумом, ми пішли гуляти по монастирю. Краса храмів і будівель монастиря, доглянутість садів просто приголомшує!

Але крім захоплення зовнішньою стороною я відчув глибоке почуття благоговіння від дотику до святині! Cлези мимоволі потекли з очей.
Не дивлячись на сувору заборону фото-і відеозйомки, ми наважилися відобразити цю красу на фотоапарат. Однак, камера відмовлялася працювати, вимагаючи перезавантажити пристрій, хоча раніше такого ніколи не було і батарейки були свіжі. Після декількох спроб включть камеру, ми зрозуміли, що це знак згори і більше не намагалися порушити заборону!

Ця - єдина фотографія, яку нам вдалося зробити тут.

Решта фото Пантелімонова монастиря - з інтернету. О пів на першу для нас відкрили храм, де зберігаються святині монастиря.

Серед них глава великомученика і цілителя Пантелеймона, стопа Андрія Первозванного, чесна глава апостола Луки, мощі Іоанна Предтечі, апостолів: Петра, Філіпа, Фоми, Варфоломія і Варнави; первомученика Стефана, Ісаакія Далматського, Діонісія Ареопагіта, святителя і чудотворця Миколая, безсрібників Косми і Даміана, Кирила Єрусалимського, Трифона і багатьох інших. А потім був відслужений молебень з нагоди відправки глави великомученика і цілителя Пантелеймона в Болгарію. З подальшим хресним ходом нам пощастило «проводити» мощі Цілителя до катера на пристані.
Після вечірньої служби з усією братією ми були запрошені в трапезну. Приміщення трапезній дуже велике, розраховане на велику кількість гостей і паломників в святкові дні.

На лівій стіні знаходиться фреска із зображенням поневірянь і повітряної бісівської варти. Монастирська трапеза скромна, але на диво смачна: свіжі огірки і помідри, локшина з грибами, чудові оливки, монастирський хліб, холодна вода або компот і кавун. Окремо в блюдце на столі завжди присутній часник і цибулю. Посуд в монастирі виключно металева. Трапеза досить обмежена за часом, хвилин 10-15, не довше. Так що часу на розмови немає. Під час трапези читаються житія святих. По середах і п'ятницях у монастирі всього одна трапеза в день, в інші дні по дві.
За статутом монастирську браму закриваються з заходом сонця. Ми трохи побродили по монастирських стежками, помилувалися чудовим заходом і вирушили відпочивати. Думки про майбутній завтра сходженні на вершину Афона не давали заснути! Вийшовши на балкон архондарик я довго дивився на зоряне небо і слухав шепіт мирно плещуться внизу моря.
Гучний дзвін дзвіночка розбудив сплячих о третій годині ранку. Так ченці на Афоні закликають всіх на ранкову службу. Зазвичай служба починається о пів на третю ранку і закінчується о пів на дев'яту. Службу служив сам настоятель монастиря ігумен Євлогій, благовидий худорлявий монах з тихим високим голосом.
Служба проходила в Кафоликона святого Пантелеймона.

Храм побудований в Афонському стилі, проте поєднує в собі грецькі і руські архітектурні елементи. Характерною особливістю грецьких храмів є наявність по периметру стін своєрідних ніш з підлокітниками і відкидаються сидіннями. Грецьке панікадило прикрашено страусиними яйцями. За легендою страуси, висиджує яйця, повинні безперервно за ними спостерігати. І якщо тільки на мить страус відвернеться, яйце стане безплідним. Так і кожен християнин повинен безперервно молитися і зміцнюватися у вірі.

Після служби і ранкової трапези ми довго вирішували, чи чекати нам приходу порома в 11.30 або йти пішки до пристані Дафні. Було 9 годині ранку, і ми, попрощавшись з монастирем і випросивши благословення у архімандрита Євлогія, вирішили відправитися пішки. Перша половина шляху до монастиря Ксіропотам проходила по лісовій стежці. Крони дерев захищали нас від початківця припікати липневого сонця.

Але від Ксіропотама до Дафні йти потрібно було вже по курній автомобільній дорозі. На нашу удачу, як тільки ми вийшли на дорогу, зверху показався автомобіль. Водій з кавказькою зовнішністю зупинився і запропонував нас підвести. Так ми заощадили час і головне сили для майбутнього сходження на вершину Афона.
Наш паром до скиту Святої Анни відправлявся о 12.45 і у нас було достатньо часу, щоб оглянути Дафні уздовж і поперек. Пристань включає в себе лише кілька будівель: митницю, касу з залом очікування, невеличкий готель, поштове відділення і торговий центр з кафе і парою магазинчиків. Ми вибрали місця у митниці, в тіні і спостерігали за все тими, хто прибуває людьми. Опівдні сюди прибуває пором з Уранополіса - основний засіб зв'язку із зовнішнім світом. На ньому прибувають паломники, монахи, машини з провіантом і будматеріалами.
Пасажирів на пором «Свята Анна» було набагато менше, ніж з Уранополіса. По дорозі до скиту ми проїжджали монастирі Сімонопетра і Діонісіат.

На пристань скиту Святої Анни вийшла група близько 15 осіб. І всі ми побрели по нескінченній сходах, що ведуть до скиту. Дорога була усипана продуктами життєдіяльності мулів, яких активно використовують для доставки вантажів в монастирі. У полуденну грецький пригрів це заняття, звичайно не з легких! Кілька разів ми зупинялися, щоб перепочити і напитися води з джерел. Скит Святої Анни знаходиться на висоті близько 500 метрів над рівнем моря, і діставшись до нього ми змогли насолодитися відпочинком в тінистій альтанці і традиційним афонским частуванням: чарочкою раки, склянкою холодної води і солодким лукумом. Це було те, що потрібно для відновлення сил!
Ми домовилися з місцевим архондарик про майбутню ночівлі після повернення з гори, відпочили, помилися в душі, і через пару годин рушили в путь! Монастирське частування додало нам сили, і ми бадьоро підіймалися початковий відрізок дороги. Поступово зручні сходи закінчилися і почалася справжня гірська стежка. На висоті приблизно 700-800 метрів живе монах відлюдник. Сам він на очі подорожніх намагається не показуватися, але поруч з його притулком обладнана капличка і місце для відпочинку. Тут же можна випити води з ємності, яку наповнює монах, носячи воду з джерела.
Було ще досить жарко, не дивлячись на те, що йшов сьомий годину вечора.

Добре ще, що велика частина стежки проходить по лісі. Піднявшись ще метрів на 200-300 ми виявили пам'ятний хрест. Можливо, він позначає вистоїть 1000 метрів над рівнем моря.

Види, що відкривалися нам за кожним наступним поворотом, естетично компенсували нашу втому.

Черговим пунктом у відліку метрів підйому служить розвилка. Направо йде дорога, яка веде в Велику Лавру, а наліво - до вершини Святої Гори. Це місце часто використовують для ночівлі або стоянки. Це видно по залишених костровіще і, що прикро, через гори сміття.
Далі стежка стала поступово все крутіше і крутіше підніматися вгору. Усталось все більше давала про себе знати. І раптом на камені вздовж стежки ми побачили позначку 1430 метрів! До Панагії, де ми збиралися переночувати, залишалося всього лише близько 70 метрів! Останні метри тяглися найдовше. І ось далеко ми нарешті то побачили кам'яна споруда.

Підійшовши ближче, ми зрозуміли, що будемо ночувати тут не одні!
Поруч з будинком ходили люди, збираючи хмиз. Ще в Пантелеймонівському монастирі досвідчений провідник попереджав нас, що на підході до Панагії потрібно збирати шишки для розпалювання вогнища. Але, як раз, ближче до місця, жодної шишки ми не побачили. Мабуть, все було зібрано вже давно до нас! Яка була наша радість, коли прислухавшись, ми почули російську мову !!! Виявилося, що група російських паломників під керівництвом батюшки незадовго до нас прибула на Панагію. Вони вже зібрали дров, розтопили вогнище і навіть заварили чай у великому російською самоварі.
З великим задоволенням ми попили чаю і перекусили нашими скромними запасами. Познайомилися. Хлопці були з Москви. Вони збиралися піднятися на вершину до світанку, для чого вони повинні були піднятися годині о третій ночі. У них з собою були ліхтарики.
Після вечері нас запросили приєднатися до них на молитву. Панагія вдає із себе досить містке спорудження. При вході розташований зал з вогнищем, колодязем з чистою водою, великим столом. Зліва від залу знаходиться спальня з двох'ярусним ліжками. А прямо за залом є церква! Ось там ми і зробили вечірнє богослужіння з читанням акафісту Божої Матері. Невелике приміщення було освітлене лише мерехтінням церковних свічок і лампад. Усвідомлення того, де ми знаходимося і майже відчутне Божу присутність робило цю службу незабутньою!
Вийшовши після молитви назовні, на небі ми побачили міріади зірок. Сузір'я, Чумацький шлях, що падає метеорит ... Такого неба ми не бачили ніколи!

Шкода, що ночувати вирішили в приміщенні, де було досить душно, а не на вулиці.
Крізь сон я почув, як о третій годині ночі встали і зібралися наші сусіди. Ліхтарів у нас не було, тому ми повинні були дочекатися світанку. Коли ми встали о п'ятій годині ранку і вийшли з приміщення, в темряві ночі бачили низку їх світяться вогнів. В осередку ще жевріли вугілля, і ми розпалили з залишився хмизу вогнище. Зварили кави, трохи перекулсілі і стали збиратися в дорогу.
Раптом, я відчув гострий біль в лівій ікрі. Та таку, що ледве міг переступати, кульгаючи. Може, це був наслідок довгого походу або твердого ложа, - не знаю. Але я чітко розумів, що з таким болем не зможу піднятися на вершину, - адже до неї ще 500 метрів висоти, і тим більше здолати зворотну дорогу вниз. Як не намагався я розминати і розтягувати ногу, біль не вщухала. Порадившись, ми вирішили потихеньку спускатися вниз. Було, звичайно дуже шкода, що доводилося повертатися, так і не досягнувши мети і у самого її порога. Мабуть, гріхи не пускали мене підкорити Святу Гору!
І я став щиро молитися Божої Матері, просячи прощення і упокорюючись з тим, що трапилося. Ми стали збиратися в дорогу. І ось, майже зібравшись, я раптом розумію, що біль відступила! Я походив трохи - не кульгаю, болю немає. Сталося маленьке диво! Тоді ми вирішили все-таки йти нагору.

Підйом від Панагії до вершини Афону найкрутіший. Далеко внизу залишалася Панагія.

Стежка проходить по відкритих схилах. Навіть влітку, коли внизу тридцятиградусна спека, на вершині дме холодний сильний верет. До того ж навколо ходили важкі хмари і ось міг піди дощ, зробивши гірську стежку ще й слизькою! Де то на середині підйому ми зустрілися з нашими співвітчизниками, які вже спускалися з гори.
І ось, ми нарешті досягли вершини Афону!

Почуття, що виникають, коли ти, подолавши значні труднощі, досягаєш заповітної мети, тим більше, коли ця мета - Святе місце, важко передати словами! Вже точно не хотілося думати про суєту життя, яка відбувається там, - в миру.
На вершині гори встановлений 3-хметровий поклінний хрест.

А ще там йде будівництво нової церкви Преображення Господнього. Старий біломармуровий храм, побудований російськими доброделателямі в кінці 19 століття простояв 124 роки і був розібраний у 2010 році для будівництва нового залізобетонного храму по велінню священноначалія Великої Лаври, на яке поширюється така територія. Новий храм майже вже споруджений, йде активне благоустрйство прилеглої території. Нарівні з будівельниками важку роботу виконують і ченці! Ми самі бачили, як один літній сивочолий монах бадьоро заважав лопатою бетон.

Насолодившись приголомшливими видами, ми дістали ікони, куплені в Пантелеймонівському монастирі, запалили свічки і помолилися в храмі. Кажуть, що ікони, побувавши на вершині Святої Гори, мають особливу силу.
На жаль, як би добре не було в цьому священному місці, потрібно було повертатися назад. Малодосвідчені подорожні наївно вважають, що спуск з гори легше підйому. Так думали і ми. Однак, напруга задньої групи м'язів ніг при спуску значно сильніше, і під кінець наші ноги просто тремтіли від утоми! Де то на середині шляху ми зустріли двох американців, ще досить бадьоро піднімаються в гору. Вони запитали нас, чи реально піднятися і спуститися з гори в один день і де, якщо що можна зупинитися на нічліг. Дивлячись на них, ми з жахом подумали, скільки ж їм ще потрібно подолати!
Після полудня ми повернулися в скит Святої Анни.

Нас чека, прігостілі раки и холодною водою, и вказано місце, де ми могли переночуваті. Ми Із задоволений вимилися в душі, виправ наші сорочки и відпочілі до невеликого Вечірнього богослужіння, Пожалуйста призначення Було на 5 годин. В цей час в соборному храмі вінесли святині для Поклоніння.
Скит зберігає ліву стопу святої Анни. Стопа перебуває Постійно теплою. Так само там зберігаються частини мощей мученика Харлампія, мученика Ігнатія, святих безсрібників Косьми і Даміана, великомученика Димитрія, Євфимія і Акакія, частина глави мученика Нектарія і інших святих.
Не можу не рассаказать ще про один незвичайний факт, що стався зі мною на Афоні. За три дні, проведених на Святій Землі, я зустрів трьох осіб, настільки схожих на людей, яких я добре знав в світі, що стоячи буквально за крок від людини, в певний момент я був абсолютно переконаний, що це він! Так і стоячи на богослужінні в соборному храмі скиту Святої Анни, я дивився на ченця, який прийшов в скит з однією з келії. Бачачи його ззаду полубоком, я був вражений його схожістю з іеромонахм Саватієм, помагайте далеко на Уралі! Розумом я розумів, що це не може бути він, тим більше, що він говорив по-грецьки. Але схожість у всьому, навіть в ході і манерах було приголомшливим.
Після молитви нас запросили на скромну трапезу. А потім ми разом з монахами та трудниками чистили панікадило до майбутнього свята. Приємно було що то корисне зробити для такого гостинного і святого місця!
У скиту святої Анни ми познайомилися з дуже хорошою людиною. Звали його Нодар, і родом він був з Грузії. На Афоні він був частим гостем, і подовгу залишався в скитах і монастирях, виконуючи посильна праця. Він багато нам розповів про своє життя в Грузії і на Афоні.
Вже пізно ввечері ми вийшли на терасу, щоб помилуватися нічним небом, морем і постаратися максимально відобразити в звий пам'яті навколишнє нас таємничу красу. Було темно, на небі не було видно ні зірок, ні місяця. Зате горизонт висвітлювався яскравими спалахами блискавиць. Гроза йшла десь там, за Сітон і Кассандрою. Гуркоту грому не було чути. Так ми стояли, зачаровані приголомшливим спектаклем, напевно близько години. Хотілося, щоб час зупинився. Від блискучих блискавок, яскраво освітлює скелі, море і дерева неможливо було відірвати очей!
Раптом, ми почули наростаючий могутній шум і разом з тим побачили чітку межу наближається зливи! Налетів страшний вітер, що піднімає вгору купи землі і піску. Ми подумали про тих американців, що зустрілися нам сьогодні під час спуску з гори. Якого було опинитися в такій ураган на вершині гори! На терррасе залишатися було вже не можна, і ми неохоче пішли в нашу келію, де жили утрьох з Нодаром. На підлозі і ліжках були купи піску, - хто з нас не до кінця закрив вікно. Ми зголосилися трохи прибратися, а Нодар все дивувався: «Звідки стільки піску, тут-таки не пустеля!»
Буря вляглася так само раптово, як і почалася. Потрібно було лягати спати, адже вранці о 5 годині всіх розбудять на літургію. Служба в скиту святої Анни не була настільки довго, як в Пантелеймонівському монастирі. У восьмій ранку вона вже закінчилася. Ми чекали ранкової трапези після літургії, але її не було. Нас пригостили лише каву і традиційним раки і лукумом.
Ранок був сонячним і радісним. Нічого не нагадувало про вчорашню бурі. Навіть горщики з базиліком, яких було досить багато на терасі, нітрохи не постраждали. Патер Яніс сів в альтанці і мирно розмовляв з грецькими прочанами. Нодар з ранку вже зайнявся справами, але суворо заборонив нам їхати, не попрощавшись з ним.
Їхати не хотілося! Але о десятій годині ми вже повинні були бути на причалі. Ми зібрали свої скромні пожитки (частина речей Острал в машині в Уранополісе), випросили благословення у ченця, який клопотав на кухні, (патер Яніс, на жаль, куди то пішов), попрощалися з Нодаром, і пішли вниз до пристані. По дорозі нас раз у раз випереджали вервечки мулів, - паром, котрий приходить вранці, привозить провіант і все необхідне для скитів.

На пристані ми сіли в затінку, щоб перекусити. Два шматка монастирського хліба, які ми взяли з учорашнього столу і пляшка води - все, що у нас було на сніданок. Як тільки ми зашелестіли поліетиленом, дістаючи хліб, до нас підбігли ціле сімейство місцевих афонських кішок. Які ж вони були худі! Їх явно ніхто не балував «Віскас» і «Кітекет»! Хліб, що у нас був, - єдине, що ми могли їм запропонувати. Але, як же великим було наше здивування, коли ці кішечки накинулися на нього, відтісняючи один одного і наминаючи все під чисту!

Прийшов паром. На бідних мулів ставили коробки і пакунки з фруктами, овочами, пляшками та іншої їжею.

Тут був і патер Яніс, все приміряється, як зручніше прив'язати коробку до мулу.
Повертаючись назад в Уранополіс, ми весь час дивилися на вершину Святої Гори, де ми були ще вчора. Її покривало біла хмара, немов покров Божої Матері.

Ось і Уранополіс. На пляжі купалися відпочиваючі, гралися діти. Зовсім інший світ! І ми повернулися в цей світ уже іншими.
Наш Грігоріус стояв на тому ж місці, де ми його і залишили три дні тому. Ми вирішили пошукати яке-небудь житло в Уранополісе, але були сильно здивовані цінами. До того ж і вільних кімнат було дуже мало. Ми вирішили повертатися назад в Сімандру, щоб переночувати там перед поїздкою в Салоніки.
Ми їхали по вже знайомій дорозі, у нас був путівник. Але ми все-таки завернули не туди на одній з розвилок. І яким було наше здивування, коли ми виїхали на прибережну трасу і перед нами знову постав Афон в усі своїй красі!

Він не хотів нас відпускати, ми повинні були ещй раз на нього помилуватися. Свята земля, Свята Гора, де життя йде за іншими правилами. Де ще до того, як прокинеться весь світ, монахи відслужать сотню літургій і моляться невпинно за всіх нас. Може бути завдяки їх молитвам, наш світ ще живий!