У Всесвіті виявили кисень віком 13,3 млрд років

Вчені за допомогою телескопа ALMA детектували кисень в галактиці, що знаходиться від нас в 13,28 мільярда світлових років. З відомих на даний момент це найдавніші сліди кисню у Всесвіті.

ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), NASA / ESA Hubble Space Telescope, W ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), NASA / ESA Hubble Space Telescope, W. Zheng (JHU), M. Postman (STScI), the CLASH Team, Hashimoto et al. Галактика MACS1149-JD1 в галактичному кластері MACS J1149.5 + 2223

Протягом деякого часу після Великого Вибуху в нашому Всесвіті не було кисню. Він почав утворюватися в надрах перших зірок, а потім в результаті спалахів наднових кисень - разом з іншим речовиною - викидався в міжзоряний простір.

Тепер же астрономи, використовуючи телескоп ALMA (Atacama Large Millimeter Array), виявили найбільш далекі - і, отже, найбільш древні (з відомих на даний момент) - ознаки кисню в галактиці MACS1149-JD1, що знаходиться від нас в 13,28 мільярдів світлових років .

В результаті випромінювання зірок атоми таких елементів, як кисень, іонізуються і яскраво світяться в інфрачервоному діапазоні. Саме такий, слабкий сигнал детектувала телескоп ALMA через приблизно 13 млрд років, однак через розширення Всесвіту довжина хвилі сильно збільшилася - більш ніж в 10 разів (таке червоне зміщення (зсув спектральних ліній хімічних елементів в довгохвильову сторону) і дозволило вченим визначити вік сигналу ).

Згідно з новим відкриттю, кисень був в MACS1149-JD1 лише через 500 млн років після Великого Вибуху; при цьому, за словами вчених, щоб в галактиці даний газ присутній в детектіруемих кількості, в ній повинні формуватися зірки вже на протязі близько 250 млн років. MACS1149-JD1 є однією з найдавніших відомих нам галактик, і її вивчення, за словами дослідників, допоможе краще зрозуміти епоху «космічного світанку» в нашому Всесвіті, що змінила «темні століття», коли ще не було ні зірок, ні квазарів, ні будь або інших яскравих джерел. Під час же «космічного світанку» почали запалюватися перші зірки - нове відкриття дозволяє припустити, що ця епоха могла початися вже через 250 млн років після Великого волаючи; при цьому раніше в цьому році повідомлялося і про детектировании ліній іонізованого водню віком 13,6 млрд років (виходить, водень був у Всесвіті, коли їй було всього 180 млн років).

Дослідження було в журналі Nature, а коротко про неї портал New Atlas.